Sorteer commentaar op invoerdatum, nieuwste eerst
 09-10-2022 GMI Martin Dolfing:
Mooie partij van beiden. Ik denk dat de mogelijkheden bij Kees lagen met die opsluiting. 
Nog even geanalyseerd met kingsrow, er is niets gemist.
Wanneer Wouter leert om omgeslagen te blijven in toernooien kan hij dergelijke toernooien winnen!
 10-10-2022 GMI Ron Heusdens:
Zelf speelde ik natuurlijk als een dweil, maar als ik de stand van Kees gehad had na wits 26e zet had ik misschien wel gewonnen. Ik vroeg het aan Kees en die was het met mij eens. Direct ruilen met 24-30, zodat wit niet meer kan reageren met 27-22 en ik denk dat zwart altijd een schijf gaat winnen.
 10-10-2022 GMI Martin Dolfing:
PDN     Diagram 1
27. ... 24-30 28. 35x24 19x30 29. 27-22
Dan lijkt dit wel gedwongen, heeft zwart nu ook winnend spel?
Kingsrow geeft niet bijzonder veel voordeel aan zwart. De partijzet van zwart is hij het wel mee eens. Omdat na 24-30 ruil 27-22 nog gelijk spel geeft.
Ik vind dat elke zet van Sipma in deze partij ook wel een logische was. Ik zie niet echt wat wit nou verkeerd deed.Nou 1 dingetje, ik zou 13.31-27 als te verplichtend beschouwd hebben.
 10-10-2022 MI Paul Oudshoorn:
Waarschijnlijk bedoelt Ron 26....24-30, Martin
 10-10-2022 GMI Martin Dolfing:
Oh ja natuurlijk, wat dom van mij. Dat ziet er goed uit.
Maar ook dan lijkt het me nog lang niet gewonnen.
 10-10-2022 MI Paul Oudshoorn:
Nee hoor, helemaal niet dom, Martin, Ron mocht het zetnummer er best wel bij vermelden (altijd weer minder denkwerk voor de lezers)....
 11-10-2022 GMI Ron Heusdens:
Wat is er voor moeilijks aan: na wits 26e zet?frown
 11-10-2022 GMI Martin Dolfing:
Ja je hebt gelijk Ron. Daarom vond ik mijzelf dom :-).  Ik heb de stand na 26.24-30 laten uitspelen door kingsrow tegen zichzelf zonder al te veel tijd. Het werd remise.
Oh, nu kijkt kingsrow er wat intensiever na en het ziet er beroerd uit voor wit.
 11-10-2022 GMI Ron Heusdens:
Kingsrow zal dit wel niet tot het bot kunnen uitrekenen, maar dat lijkt me ook niet belangrijk.Het was een goede kans voor Kees.
 11-10-2022 GMI Martin Dolfing:
Wat ik wel wil weten is: Waar maakt Sipma de grote fout(en)? Ik denk dat 13.31-27 hoog gegrepen is maar is dat de enige fout?
Nou ja, ik weet al niet zeker of 13.31-27 verkeerd is hoor.
Ik heb al even gekeken.
PDN     Diagram 2
14. 37-31 26x37 15. 42x31 05-10 16. 31-26 14-19 17. 26x17 12x21
Hier geeft kingsrow de voorkeur aan.
Op de 17e zet laat kingsrow wit 41-36 doen. 28-23 ziet er beter uit voor zwart.
 11-10-2022 MI Wieger Wesselink:
PDN     Diagram 3
De variant van Ron lijkt inderdaad ijzersterk. Maar wat Kees speelde is ook goed genoeg. Alleen had hij in deze stand 28. ... 01-07! moeten spelen in plaats van 01-06. Nu bijvoorbeeld 29. 34-30 25x34 30. 39x30 24-29 31. 33x24 20x29 32. 40-34 29x40 33. 45x34 19-24 34. 30x19 13x24 en dit gaat wit niet overleven denk ik. Edit: de computer denkt hier toch anders over, zucht. Na 35.28-22! redt wit het waarschijnlijk.
 11-10-2022 GMI Martin Dolfing:
Hier even een variantje van kingsrow, dit loopt nog goed af voor wit. Waar kan het beter?
Oh ok, Wieger dat gaat ook nog. Had je laatste opmerking niet gelezen.
PDN     Diagram 4
28. ... 01-07 29. 28-23 19x28 30. 33x22 13-19 31. 34-30 25x34 32. 39x30 08-13 33. 22-17 09-14 34. 17x08 03x12 35. 43-39 07-11 36. 30-25 19-23 37. 38-33 24-29 38. 33x24 20x29 39. 40-34 29x40 40. 45x34
Ik denk dat de variant van Ron het beste is, daarna lijkt ontsnappen voor wit wel heel lastig.
 11-10-2022 MI Wieger Wesselink:
PDN     Diagram 5
28. ... 01-07 29. 28-23 19x28 30. 33x22 13-19 31.34-30 25x34 32.39x30 08-13 33. 22-17 09-14 34. 17x08 13x2 Jouw alternatieve verdediging is spectaculair Martin! Maar als zwart hier achteruitslaat heeft wit het nog steeds erg zwaar lijkt het. Dit speltype is erg moeilijk te doorgronden, mijn intuitie laat het hier in ieder geval regelmatig afweten :-)
 11-10-2022 GMI Martin Dolfing:
Oh ja, dat is beter!
Ja, moeilijk spel.